Syyhypunkki

Syyhypunkki eli kapipunkki

Kapi on syyhypunkin aiheuttama sairaus. Koiralla tartunnan aiheuttaa useimmiten Sarcoptes scabiei var. canis eli kettukapi. Kissalla kapi on hyvin harvinainen. Punkki on vain 0,2 mm pitkä, eikä erotu paljaalla silmällä. Punkkinaaras kaivaa ihon pintakerrokseen käytäviä, jonne se munii 2-4 munaa päivässä. Elinkierto munasta sukukypsäksi punkiksi kestää noin kolme viikkoa.

Tartunta ja oireet

Syyhypunkki voi tarttua koirasta toiseen tai koira voi saada tartunnan sellaisista paikoista, joissa kapitartunnan saanut kettu on oleillut. Tämä pätee erityisesti talviaikana, jolloin ketut hakeutuvat lähelle rakennuksia. Sairaat, heikkokuntoiset ketut etsivät suojaa esimerkiksi kuistien ja terassien alta. Ne myös raapivat itseään puita ja muita kohteita vasten, ja jättävät jälkeensä tartunnanlähteenä toimivaa ihoa ja turkkia. Koska tartunta koirasta toiseen on mahdollinen, on tärkeää, että tartunnan saanut koira pidetään erossa muista koirista siihen asti, kunnes hoito alkaa tehota. Kaikki koirat, jotka ovat olleet tekemisissä tartunnan saaneen koiran kanssa, pitää hoitaa.

Kapitartunta aiheuttaa hyvin voimakasta kutinaa. Syyhypunkit viihtyvät pään seudulla, erityisesti korvalehdillä ja korvien reunoissa, sekä vähäkarvaisilla alueilla, kuten esimerkiksi kyynärpäiden ja vatsan iholla. Iho muuttuu nystyräiseksi ja hilseileväksi. Jos tartuntaa ei heti hoideta, iholle muodostuu rupia ja kovettumia. Myös karvaa alkaa lähteä. Nämä muutokset johtuvat osittain siitä, että koira raapii itseään koko ajan. Rikkinäinen iho altistuu helposti myös bakteeritulehduksille.
Syyhypunkki voi lähikontaktissa siirtyä myös ihmiseen. Koska ihminen ei ole sen varsinainen isäntä, punkki ei voi kaivaa käytäviä ihmisen ihoon, eikä näin ollen aiheuta yhtä voimakasta kutinaa kuin koiralla. Tyypilliset oireet ovat kutiava ihottuma käsivarsissa, selässä ja vatsan iholla. Oireet häviävät yleensä jonkin ajan kuluttua itsestään.

Hoito

Jos koiralla epäillään tartuntaa, kannattaa eläinlääkärille hakeutua mahdollisimman pian. Kapi on voimakkaan kutinan johdosta tuskallinen tila, mutta oikealla hoidolla vaiva on helposti parannettavissa, jos hoito aloitetaan ajoissa. Jos koiralle on ehtinyt kehittyä ihomuutoksia ja karvanlähtöä, voi mennä parikin kuukautta ennen kuin iho ja karvapeite ovat ennallaan. Kannattaa aina pitää mielessä uusintatartunnan mahdollisuus, jos kapia esiintyy koiran ympäristössä.

Kapia hoidetaan yleisimmin reseptillä saatavalla paikallisvaleluliuoksella, jota tiputetaan pipetistä hoidettavan koiran niskan iholle. Tartunnan hoitoon riittää kaksi kuukauden välein annettua käsittelyä. Koira saa jokaisen hoitokerran jälkeen kuukauden kestävän suojan uutta tartuntaa vastaan. Viikon sisällä ensimmäisestä hoidosta voi kutina hetkellisesti voimistua, kun ihon sisällä olevat punkit kuolevat ja aiheuttavat allergian kaltaisen reaktion.

Kapiin tehoavat lääkkeet tappavat syyhypunkit, mutta joskus vaaditaan myös tukihoitoa kutinan ja bakteeritulehdusten osalta. Omistajan on hyvä keskustella eläinlääkärin kanssa muusta lääkityksestä kapihoidon aikana.