Sikaripunkki

Sikaripunkkeja on useita eri lajeja, koiralla useimmiten ongelman aiheuttaja on Demodex canis. Kissalla sikaripunkin (D. cati tai D. gatoi) aiheuttama sairaus on huomattavasti harvinaisempi kuin koiralla. Sikaripunkki on nimensä mukaisesti sikarin muotoinen ja se elää karvaa ympäröivän ontelon eli karvatupen sisällä. Sikaripunkkeja löytyy tavallisesti kaikkien koirien iholta, eivätkä ne yleensä aiheuta koiralle mitään harmia. Sikaripunkit siirtyvät emolta koiranpennulle pennun ensimmäisten elinpäivien aikana. Joissakin harvoissa tapauksissa sikaripunkit runsastuvat iholla liikaa ja aiheuttavat sairauden eli demodikoosin.

Demodikoosille altistavia tekijöitä

Syitä demodikoosille altistumiselle ei ole loppuun asti selvitetty, mutta nykyään tunnetaan useita taustalla olevia tekijöitä, jotka vaikuttavat sairauden puhkeamiseen. Nuorilla sairastuneilla koirilla on esimerkiksi havaittu perinnöllistä alttiutta sairauteen, ja sen takia yhdessä pentueessa voi olla monta sairastunutta yksilöä. Jotkut tekijät heikentävät ihon vastustuskykyä ja saattavat osaltaan vaikuttaa taudin puhkeamiseen. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi stressi, aliravitsemus, juoksuaika, sisäloiset, kortikosteroidihoito sekä huono yleiskunto. Vanhemmilla koirilla, jotka sairastuvat ensimmäistä kertaa, syynä on usein jokin taustalla oleva yleissairaus, kuten esimerkiksi hormonihäiriö, kasvain tai muu.

Demodikoosi on osittain perinnöllinen sairaus. Jos useampi saman pentueen yksilö on sairastunut demodikoosiin, ei näitä koiria saisi käyttää jalostukseen, jotta vaikeasti hallittava tauti ei siirtyisi jälkipolville. Sama pätee myös vanhempiin koiriin, joiden kohdalla mitään taustalla olevaa sairautta ei löydetä.

Oireet

Demodikoosin oireet ovat hyvin vaihtelevat. Nuorilla, alle 1-vuotiailla koirilla voi toisinaan esiintyä ohimenevää sikaripunkkien määrän lisääntymistä ilman, että koiralle tulee tästä oireita. Tällaisilla alueilla karvat irtoavat karvatupesta ja koiralle tulee yksi tai useampi karvaton laikku erityisesti pään seudulle tai etujalkoihin. Tämä on kuitenkin useimmissa tapauksissa harmitonta ja ohimenevää, eikä vaadi hoitoa. Pienellä osalla koirista tämä voi kuitenkin olla ensimmäinen merkki vakavammasta vaivasta. Vanhemmilla koirilla kyse on yleensä vakavammasta sairaudesta, jota on vaikea kontrolloida. Iho on vaurioitunut monin paikoin ja ihomuutoksia komplisoi tavallisesti samanaikainen bakteeritulehdus. Koiran iho on usein paksuuntunut, hilseilevä, märkäinen ja haavainen.

Demodikoosiin ei juuri liity tartuntariskiä, sillä sikaripunkkia esiintyy kaikkien koirien iholla normaalistikin. Pieni määrä punkkeja iholla ei aiheuta koiralle vaivaa, vaan ongelmia koituu vasta, jos ihon vastustuskyky tilapäisesti heikkenee esimerkiksi jonkun yleissairauden vuoksi ja punkkien määrä iholla pääsee lisääntymään.

Hoito ja paranemisennuste

Koiran oireet antavat yleensä syyn epäillä ihon sikaripunkki-infektiota. Eläinlääkäri tekee diagnoosin raapenäytteiden avulla. Näissä näytteissä löydetään yleensä runsaasti sikaripunkkeja eri kehitysvaiheissaan. Vakavammissa tapauksissa, joissa ihotulehdus on levinnyt laajalle tai jos sairaus on kestänyt pitkään, tehdään yleensä laajempia tutkimuksia, jotta sairauden taustalla oleva syy saataisiin selville.

Demodikoosin taudinkuva on hyvin vaihteleva, ja siksi sen hoito on yksilöllistä. Hoito, joka tehoaa yhdellä koiralla, ei välttämättä riitä parantamaan toista. Kuten edellä on todettu, demodikoosi on seurausta siitä, että koira ei jostain syystä pysty kontrolloimaan punkkien määrää ihollaan. Koiralla on paras paranemisennuste, jos taustalla oleva syy tai sairaus pystytään löytämään ja hoitamaan. Tämä ei valitettavasti useinkaan toteudu käytännössä, laajamittaisista tutkimuksista huolimatta.
Nuorta koiraa, jolla on muutama karvaton laikku turkissaan, ei yleensä tarvitse hoitaa. Muissa tapauksissa voi olla välttämätöntä lääkitä koiraa pitkiä aikoja, tai aina kun sairaus puhkeaa uudelleen. On tärkeää, että koira on muuten hyvässä kunnossa, eli että se syö terveellistä ruokaa, ei saa vastustuskykyä heikentävää lääkitystä, eikä sillä ole muita loisia.

Yleistynyt demodikoosi paranee harvoin. Hoidon tarkoituksena onkin vähentää sikaripunkkien määrää iholla punkkeihin tehoavalla lääkityksellä, jotta taudin oireet saataisiin pysymään kurissa. Riippumatta siitä, mitä valmistetta käytetään, voi sairauden hallintaan saaminen olla joillakin koirilla hyvin vaikeaa. Hoito joudutaan usein toistamaan ja annostusta muuttamaan. Hoitoon käytettäviä valmisteita joudutaan joskus vaihtamaan tai antamaan yhtä aikaa, jotta sairauden oireet saadaan pysymään kurissa. Loishäädön lisäksi muu tukihoito on erittäin tärkeää. Koira on tärkeä pestä säännöllisesti antibakteerisella shampoolla, joka huuhtelee sikaripunkit karvatupista. Pesun jälkeen iholle täytyy levittää kosteuttavaa hoitoainetta. Ihon tulehduksen kuriin saaminen vaatii usein antibioottikuurin. Tukihoitona koiralle olisi hyvä antaa lisäksi rasvahappovalmistetta.